بیسوادی در حد تیم ملی / ثواب یا صواب مسئله این است …
نوامبر 27, 2009 در 07:25 | نوشته شده در اجتماعی, حرف ِعکس, سیاسی | 13 دیدگاهبرچسبها: قرائتی, نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران, بیسوادی, ثواب, صواب
آقای قرائتی بی خیال گیر دادن به شعار نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران مردم بشو. سعی کن به وظیفه اصلی ات عمل کنی. راه اندازی یک شعبه نهضت سوادآموزی برای گرامیان همراه اول.
توضیح بیشتر:
این پیامک اشاره دارد به حدیثی از علی بن ابیطالب که مضمون آن اینست : هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است و به مناسبت فرا رسیدن عید غدیرشیعیان ارسال شده. و بنابراین این گناه و واژه متقابلش همان خطا و ثواب است ، نه صواب.
13 دیدگاه »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URI
بیان دیدگاه
وبنوشت روی WordPress.com.
Entries و دیدگاهها feeds.
هر چند که می دونم مال این حرفا نیستی که معذرت خواهی کنی و تو وبلاگت رسما بنویسی ….
فرهنگ لغت دهخدا :
صواب با صاد در مقابل خطا، یعنی درست و پسندیده و نیکو و ثواب با ث، در مقابل عِقاب، هر عملى كه از بندگان ايزدتعالى سر زند و در ازاء آن بنده استحقاق بخشايش و آمرزش الهى را دريابد، آنرا ثواب نامند و برخى گفتهاند ثواب بخشيدن است آنچه را ملايم طبع آدمى باشد. (تعريفات سيد جرجانى) و به معنی اجر و حسنه و پاداش اخروی است.
کاش به جای این همه پست های مینیمال و الکی یه کم مطالعه داشتیم …
یوزپلنگ:
متن پیامک و جملات خودت را یک بار دیگر بخون … آها … افتاد 🙂
Comment by Sina— نوامبر 27, 2009 #
دقیقا نظر جنابعالی درست هستش برای این همراه اول جواب اس ام اس هم دادم که بی سواد صواب اشتباه هستش اما به دست مبارکشان نرسید! بی سوادی غوغا میکنه
یوزپلنگ:
گرامی این سیستم فقط ارسال کننده پیامک است فکر نمی کنم دریافت هم داشته باشد.
Comment by ضمنی— نوامبر 27, 2009 #
دوست عزیز حق با سیناست، منظور اون پیامک ثواب نیست
یوزپلنگ:
شاید هم منظورش سواب است
Comment by OMID— نوامبر 27, 2009 #
همراه اول درست گفته و خطا و صواب تضاد هم هستند صواب یعنی کار درست کردن. تو اشتباه کردی نه همراه اول!!
یوزپلنگ:
هر دو «صواب» ، «ثواب» به لحاظ املایی درستند. اما از دیدگاه انشایی ثواب زمانی کاربرد دارد که مباحث معنوی در میان است.
Comment by احسان— نوامبر 27, 2009 #
بی سواد! متنی که خودت نوشتی رو یه بار دیگه بخون:
صواب . [ ص َ ] (ع ص )راست . درست . (ترجمان علامه ٔ جرجانی ترتیب عادل ) (غیاث اللغات ) (منتهی الارب ). مصلحت . ضد خطا
تو همون لینکی هم که دادی می تونی کلی شاهد مثال پیدا کنی که صواب در مقابل
خطا به کار رفته.
یوزپلنگ:
صواب با «ص» کاربرد انسانی ، مادی داره.
ثواب با «ث» کاربرد معنوی داره.
دوباره دقت کنید.
🙂
Comment by peace— نوامبر 27, 2009 #
هر دو تا درست است
اگر خطا را به معنای گناه و در خور عقوبت بدانیم
در مقابل باید ثواب نوشته شود
ولی اگر به معنی اشتباه و کار غلط بدانیم
در مقابل باید صواب نوشته شود
جنگ هفتاد و دو ملت راه نیاندازیم
مخلص همگی
یوزپلنگ:
اگر معنا اشتباه در نظر گرفته شود. پیوستگی جمله دوم با جمله اول از بین می رود.
Comment by هومن— نوامبر 27, 2009 #
دوست عزیز سینا جان صواب به معنی درست صفت هست و ثواب اسم هست. ما هیچ وقت صفت ها رو با اعداد که صفت هستند به کار نمی بریم. مثلا نمی گوییم یک قرمز به من بده، یا مثلا یک درست انجام بده بلکه می گوییم یک کار درست انجام بده، خطا هم اسم هست هم صفت. مثلا می گوییم این بازیکن خطا کرد. (خطا به صورت اسم) بنابرین این که بگوییم یک خطا بیشتر درست است ولی این که بگوییم یک صواب بیشتر غلط است. یه مشت ادم بی سواد شدن همه کاره این مملکت و یه مشت ادم بی سواد تر هم اونا رو تایید می کنند. یعنی روح سعدی و فرودسی روزی هزار بار تو قبر می لرزه.
Comment by سعید— نوامبر 27, 2009 #
یوزپلنگ دلاور! جسارت بنده را بپذیر! به نظر من باید پذیرفت که منظور اونها همون «صواب» بوده چرا که خطا و صواب با هم متضادند
Comment by خوارج— نوامبر 28, 2009 #
و اینجا فقط جنبه مادّی مدّنظر بوده چرا که به ازای انجام ندادن یک خطا قرار نیست به ما یک ثواب بدهند و همچین تصوری با هیچ ضابطه ای قابل پذیرش نیست!!!
Comment by خوارج— نوامبر 28, 2009 #
خطا در مقابل صواب قرار گرفته و این کاملا درست است، در صورتی باید «ثواب» نوشته می شد که متنش اینگونه می بود:
«به شکرانه مهر غدیر و به خاطر قلب مهربان او هر روز یک گناه کمتر، یک ثواب بیشتر»
یعنی «ثواب» مفهوم مقابل «گناه» است و «صواب» مفهوم مقابل «خطا» است.
*************************
آن چیزی که شما در مورد کاربرد «ثواب» در مسائل معنوی و «صواب» در مسائل مادی گفته اید، به هیچ وجه در منابع ادبیات فارسی آورده نشده است. لذا اگر به شما اشتباه اطلاع رسانی شده است، دانسته ی خود را تصحیح کنید.
*************************
به هر حال باید گفت که این بار شما اشتباه کرده اید و این را از قول یک تحصیل کرده ی ادبیات می خوانید…
Comment by Admin— نوامبر 29, 2009 #
آقای سینا، معمولا ادمی به هر اندازه علمش و معلوماتش بالا تر می ره، متوازع تر و افتاده تر می شه.
اگه شما زیاد مطالعه دارید، می شه بگید عبارتی مثل
« هر چند که می دونم مال این حرفا نیستی » در خورد ادم اهل مطالعه ای مثل شما هست؟؟
این جمله شما تمام اهمیت و محتوای نظرتون رو از همون اول از بین می بره.
مثل اینکه یه خورده در زمینه ادب و مرام و روابط اجتماعی هم مطالعه داشته باشید، برای همه خوبه.
Comment by zaghnews— نوامبر 29, 2009 #
اين چه ربطي به قرائتي داره؟ آخه هركي با شما مخالفت كرد پس بايد يه چيزي بهش بچشبونين؟
ضمنا \»علي بن ابيطالب\» پسرخالته؟ منظورت حضرت علي عليه السلام كه نيست؟ ادب مرد به ز دولت اوست اينه؟
Comment by مولكول— ژانویه 2, 2010 #
راستي اين صواب هم صحيحه. جملهي خود مؤيد اين مطلبه:
هر دو “صواب” ، “ثواب” به لحاظ املایی درستند. اما از دیدگاه انشایی ثواب زمانی کاربرد دارد که مباحث معنوی در میان است.
اينجا هم املاءست و جايگاه انشاء نيست. قصد انشاء كه از خواننده است و ربطي به نگارنده ندارد.
Comment by مولكول— ژانویه 2, 2010 #