بیسوادی در حد تیم ملی / ثواب یا صواب مسئله این است …

نوامبر 27, 2009 در 07:25 | نوشته شده در اجتماعی, حرف ِعکس, سیاسی | 13 دیدگاه
برچسب‌ها: , , , ,

آقای قرائتی بی خیال گیر دادن به شعار نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران مردم بشو. سعی کن به وظیفه اصلی ات عمل کنی. راه اندازی  یک شعبه نهضت سوادآموزی برای گرامیان همراه اول.

ثواب . [ث َ ] (ع اِ) هر عملی که از بندگان ایزدتعالی سر زندکه در ازاء آن بنده استحقاق بخشایش و آمرزش الهی رادریابد… آنرا ثواب نامند و برخی گفته اند ثواب بخشیدن است آنچه را ملایم طبع آدمی باشد. (تعریفات سید جرجانی ). مقابل عقاب . کرفه . مزد طاعت . || عوض . اجر. جزاء. جزاء خیر در آخرت . (غیاث اللغة). حسنة. پاداش : غزوی نیکو برود بر ایشان امسال وثواب آن خداوند را باشد. (تاریخ بیهقی ). ثمره ٔ این اعتراف و رضا آن است که احاطه کند زیادتی فضل خدا راو دریابد مرتبه ٔ بلند ثواب را. (تاریخ بیهقی ). و چنان دید امیرالمؤمنین … که بگرداند خاطر خود را از جزع بر این مصیبت ها بسوی باز یافت اجر و ثواب . (تاریخ بیهقی ). در حالتی که خواهان است چیزی را که نزد اوست از ثواب . (تاریخ بیهقی ). مردم را که ایزد… این دو نعمت عطا داده است لاجرم از بهایم جداست و به ثواب و عقاب میرسد. (تاریخ بیهقی ). و حشر و قیامت خواهد بود و سؤال و جواب و ثواب و عقاب . (تاریخ بیهقی)

.
از تو بکشم عقاب دنیا

از بهر ثواب آن جهانی .

صواب [ ص َ ] (ع ص )راست . درست . (ترجمان علامه ٔ جرجانی ترتیب عادل ) (غیاث اللغات ) (منتهی الارب ). مصلحت . ضد خطا:

نبایدت کردن برفتن شتاب

که رفتن بزودی نباشد صواب .

توضیح بیشتر:

این پیامک اشاره دارد به حدیثی از علی بن ابیطالب که مضمون آن اینست : هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است و به مناسبت فرا رسیدن عید غدیرشیعیان ارسال شده. و بنابراین این گناه و واژه متقابلش همان خطا و ثواب است ، نه صواب.

13 دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. هر چند که می دونم مال این حرفا نیستی که معذرت خواهی کنی و تو وبلاگت رسما بنویسی ….

    فرهنگ لغت دهخدا :
    صواب با صاد در مقابل خطا، یعنی درست و پسندیده و نیکو و ثواب با ث، در مقابل عِقاب، هر عملى كه از بندگان ايزدتعالى سر زند و در ازاء آن بنده استحقاق بخشايش و آمرزش الهى را دريابد، آنرا ثواب نامند و برخى گفته‌اند ثواب بخشيدن است آنچه را ملايم طبع آدمى باشد. (تعريفات سيد جرجانى) و به معنی اجر و حسنه و پاداش اخروی است.

    کاش به جای این همه پست های مینیمال و الکی یه کم مطالعه داشتیم …
    یوزپلنگ:
    متن پیامک و جملات خودت را یک بار دیگر بخون … آها … افتاد 🙂

  2. دقیقا نظر جنابعالی درست هستش برای این همراه اول جواب اس ام اس هم دادم که بی سواد صواب اشتباه هستش اما به دست مبارکشان نرسید! بی سوادی غوغا میکنه
    یوزپلنگ:
    گرامی این سیستم فقط ارسال کننده پیامک است فکر نمی کنم دریافت هم داشته باشد.

  3. دوست عزیز حق با سیناست، منظور اون پیامک ثواب نیست
    یوزپلنگ:
    شاید هم منظورش سواب است

  4. همراه اول درست گفته و خطا و صواب تضاد هم هستند صواب یعنی کار درست کردن. تو اشتباه کردی نه همراه اول!!
    یوزپلنگ:
    هر دو «صواب» ، «ثواب» به لحاظ املایی درستند. اما از دیدگاه انشایی ثواب زمانی کاربرد دارد که مباحث معنوی در میان است.

  5. بی سواد! متنی که خودت نوشتی رو یه بار دیگه بخون:

    صواب . [ ص َ ] (ع ص )راست . درست . (ترجمان علامه ٔ جرجانی ترتیب عادل ) (غیاث اللغات ) (منتهی الارب ). مصلحت . ضد خطا

    تو همون لینکی هم که دادی می تونی کلی شاهد مثال پیدا کنی که صواب در مقابل
    خطا به کار رفته.
    یوزپلنگ:
    صواب با «ص» کاربرد انسانی ، مادی داره.
    ثواب با «ث» کاربرد معنوی داره.
    دوباره دقت کنید.
    🙂

  6. هر دو تا درست است
    اگر خطا را به معنای گناه و در خور عقوبت بدانیم
    در مقابل باید ثواب نوشته شود
    ولی اگر به معنی اشتباه و کار غلط بدانیم
    در مقابل باید صواب نوشته شود
    جنگ هفتاد و دو ملت راه نیاندازیم
    مخلص همگی
    یوزپلنگ:
    اگر معنا اشتباه در نظر گرفته شود. پیوستگی جمله دوم با جمله اول از بین می رود.

  7. دوست عزیز سینا جان صواب به معنی درست صفت هست و ثواب اسم هست. ما هیچ وقت صفت ها رو با اعداد که صفت هستند به کار نمی بریم. مثلا نمی گوییم یک قرمز به من بده، یا مثلا یک درست انجام بده بلکه می گوییم یک کار درست انجام بده، خطا هم اسم هست هم صفت. مثلا می گوییم این بازیکن خطا کرد. (خطا به صورت اسم) بنابرین این که بگوییم یک خطا بیشتر درست است ولی این که بگوییم یک صواب بیشتر غلط است. یه مشت ادم بی سواد شدن همه کاره این مملکت و یه مشت ادم بی سواد تر هم اونا رو تایید می کنند. یعنی روح سعدی و فرودسی روزی هزار بار تو قبر می لرزه.

  8. یوزپلنگ دلاور! جسارت بنده را بپذیر! به نظر من باید پذیرفت که منظور اونها همون «صواب» بوده چرا که خطا و صواب با هم متضادند

  9. و اینجا فقط جنبه مادّی مدّنظر بوده چرا که به ازای انجام ندادن یک خطا قرار نیست به ما یک ثواب بدهند و همچین تصوری با هیچ ضابطه ای قابل پذیرش نیست!!!

  10. خطا در مقابل صواب قرار گرفته و این کاملا درست است، در صورتی باید «ثواب» نوشته می شد که متنش اینگونه می بود:
    «به شکرانه مهر غدیر و به خاطر قلب مهربان او هر روز یک گناه کمتر، یک ثواب بیشتر»
    یعنی «ثواب» مفهوم مقابل «گناه» است و «صواب» مفهوم مقابل «خطا» است.
    *************************
    آن چیزی که شما در مورد کاربرد «ثواب» در مسائل معنوی و «صواب» در مسائل مادی گفته اید، به هیچ وجه در منابع ادبیات فارسی آورده نشده است. لذا اگر به شما اشتباه اطلاع رسانی شده است، دانسته ی خود را تصحیح کنید.
    *************************
    به هر حال باید گفت که این بار شما اشتباه کرده اید و این را از قول یک تحصیل کرده ی ادبیات می خوانید…

  11. آقای سینا، معمولا ادمی به هر اندازه علمش و معلوماتش بالا تر می ره، متوازع تر و افتاده تر می شه.
    اگه شما زیاد مطالعه دارید، می شه بگید عبارتی مثل
    « هر چند که می دونم مال این حرفا نیستی » در خورد ادم اهل مطالعه ای مثل شما هست؟؟
    این جمله شما تمام اهمیت و محتوای نظرتون رو از همون اول از بین می بره.

    مثل اینکه یه خورده در زمینه ادب و مرام و روابط اجتماعی هم مطالعه داشته باشید، برای همه خوبه.

  12. اين چه ربطي به قرائتي داره؟ آخه هركي با شما مخالفت كرد پس بايد يه چيزي بهش بچشبونين؟
    ضمنا \»علي بن ابيطالب\» پسرخالته؟ منظورت حضرت علي عليه السلام كه نيست؟ ادب مرد به ز دولت اوست اينه؟

  13. راستي اين صواب هم صحيحه. جمله‌ي خود مؤيد اين مطلبه:
    هر دو “صواب” ، “ثواب” به لحاظ املایی درستند. اما از دیدگاه انشایی ثواب زمانی کاربرد دارد که مباحث معنوی در میان است.
    اينجا هم املاءست و جايگاه انشاء نيست. قصد انشاء كه از خواننده است و ربطي به نگارنده ندارد.


بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.
Entries و دیدگاه‌ها feeds.